26 mars 2025
A-traktorer har länge varit en omdiskuterad fordonstyp i Sverige. Vissa ser dem som en frihetssymbol för unga på landsbygden, medan andra upplever dem som ett hinder i trafiken. Nu står A-traktorer inför stora förändringar, och de nya reglerna väcker både oro och förhoppningar.
Vad gäller för A-traktor idag?
För närvarande krävs endast ett AM-körkort för att få köra A-traktor. Ett AM-körkort är samma behörighet som krävs för att köra moped klass 1 och innebär att föraren genomgår en utbildning med både teori och praktisk körning i trafik. Efter ett godkänt teoriprov får man sin behörighet och kan börja köra både moped och A-traktor.
A-traktorer är en unik svensk företeelse. De får enligt lag köra i högst 30 km/h och måste vara byggda på ett specifikt sätt för att begränsa hastigheten. I dagsläget är A-traktorer populära bland ungdomar, särskilt på landsbygden där avstånden är långa och kollektivtrafiken begränsad.
Mopedbilar, som ofta jämförs med A-traktorer, följer däremot EU-regler och får köra i 45 km/h. De är ofta modernare i sin konstruktion, har en lägre vikt och får framföras i något högre hastighet än A-traktorer.
Förändringar från 2027
Från och med 2027 planeras en ny körkortsbehörighet, kallad B1, att införas för A-traktorförare. Det innebär flera förändringar:
Nytt körkort: Istället för AM-behörighet kommer nya förare behöva ta ett särskilt B1-körkort.
Högre hastighetsgräns: A-traktorer kommer att framföras i upp till 45 km/h istället för dagens 30 km/h.
Ökad utbildning: För att få B1-körkortet kommer man behöva genomgå en mer omfattande utbildning, inklusive teoriprov, körprov och riskutbildningar.
Ökade kostnader: Eftersom utbildningen blir mer omfattande kan även kostnaden för körkort stiga, vilket kan påverka hur många som väljer att skaffa en A-traktor.
Möjliga konsekvenser av förändringarna
De nya reglerna är en vattendelare. Vissa ser dem som en förbättring eftersom de kan bidra till ökad trafiksäkerhet och en bättre anpassning till övriga trafikregler. Att höja hastighetsgränsen till 45 km/h kan minska frustrationen hos andra trafikanter och minska risken för farliga omkörningar.
Samtidigt finns det en oro för att de ökade kostnaderna och den längre utbildningen kommer att leda till att färre ungdomar väljer A-traktor. Det kan innebära att fler istället väljer moped, vilket har både för- och nackdelar. Mopedförare är mer oskyddade i trafiken och riskerar allvarligare skador vid olyckor, men de tar mindre plats och har en smidigare framkomlighet i trafiken.
En annan fråga som uppstår är vad som händer med de som redan har AM-körkort. De kommer att få fortsätta köra A-traktor även efter att de nya reglerna införts. Det innebär att de som redan har behörighet för AM inte behöver ta ett nytt körkort, men nya förare kommer att behöva genomgå den mer omfattande utbildningen för att få B1-körkortet.
Varför görs förändringarna?
Syftet med förändringarna är att öka trafiksäkerheten och anpassa A-traktorerna bättre till dagens trafikmiljö. Eftersom A-traktorer har ökat i antal har det också rapporterats fler olyckor och incidenter där dessa fordon varit inblandade. Genom att införa ett mer omfattande körkort och höja hastigheten hoppas man på en tryggare trafikmiljö.
I dagsläget är Sverige ensamt om att ha denna typ av fordon, vilket gör regelverket unikt men också komplicerat i ett internationellt perspektiv.
Vad betyder detta för framtiden?
För ungdomar och deras familjer innebär förändringarna både nya möjligheter och nya utmaningar. Den högre hastighetsgränsen kan göra A-traktorer mer praktiska, men de ökade kraven på utbildning och de högre kostnaderna kan göra det svårare för vissa att skaffa sig denna frihet.
För trafikanterna i stort kan en högre hastighet minska konflikter på vägarna och leda till en smidigare trafikrytm. Samtidigt kräver det att förare av A-traktorer har en bättre förståelse för trafikregler och risker, vilket förhoppningsvis den nya utbildningen kan bidra till.
Diskussion och framtidsperspektiv
Förändringarna kommer att påverka många – från ungdomar och deras föräldrar till trafiklärare och andra trafikanter. En viktig aspekt är hur dessa förändringar kommer att tas emot och hur anpassningen till de nya reglerna kommer att ske i praktiken.
Ett av de stora frågetecknen är hur den ökade utbildningen och de högre kostnaderna kommer att påverka tillgängligheten. Kommer färre ungdomar att kunna köra A-traktor, och vilka alternativ har de i så fall? Kommer efterfrågan på mopedbilar att öka, eller kommer vi se en större andel ungdomar som väntar med att ta körkort tills de blir 18 år?
En annan viktig aspekt är trafiksäkerheten. Med högre hastighet ökar risken för olyckor, och därför blir det extra viktigt att förare får en gedigen utbildning. Här kan den nya B1-behörigheten spela en avgörande roll för att höja säkerhetsmedvetandet och minska olyckorna.
Slutsats
Oavsett var man står i debatten är det tydligt att A-traktorns framtid är på väg att förändras. Hur detta kommer att påverka ungdomar, trafiksäkerhet och samhället i stort återstår att se. Det är en komplex fråga där både frihet, säkerhet och kostnader måste vägas mot varandra. En sak är säker – A-traktorer kommer att fortsätta vara en viktig del av svensk trafik, men på vilka villkor återstår att se.

Författare
Emelie Lagerström