BRT - Hata eller älska

BRT - Hata eller älska

BRT - Hata eller älska

11 dec. 2024

TiF arbetar med trafiksäkerhet på väg.
TiF arbetar med trafiksäkerhet på väg.

BRT - Hata eller älska? 

I Örebro byggs staden om för BRT, ​​Bus Rapid Transit. Andra etappen är på gång. Östra Bangatan som går förbi centralstationen är en byggarbetsplats. 

Bussarna ska få mer utrymme på vägarna i Citykärnan för att kunna transportera människor på ett säkrare och snabbare sätt.  

Det råder delade meningar om detta projekt. En del tycker att BRT är en bra idé, medan andra tycker att skattepengarna slösas bort på ett onödigt bygge. 

Diskussionerna i medierna handlar mycket om kostnader och förseningar. 

Jag vill vrida lite på kakan och kolla på detta med BRT från en annan vinkel. Nämligen, inte helt otippat, ur en trafiksäkerhets vinkel.

Hur kommer trafiken påverkas? Hur kommer du som bilist att påverkas? Inte under själva bygget utan sen, när bygget är klart. Första etappen är färdig. Från Brickebacken till Behrn Arena. 

Hur är den sträckan att färdas på? Är det ofta kö? Får du stå och vänta medan bussen släpper på och av passagerare? 

Svaret blir nej. Bussarna är i mitten på gatan. Vilket är rätt smart. Bilisterna, du och jag, behöver inte vänta på bussen, vi gör inga farliga omkörningar längre. Där dödavinkeln glöms bort att titta i. 

Stressen och pulsen går ner och tempot i trafiken blir lugnare. 

Hastigheten har sänkts på sträckan, vilket i sin tur leder till lägre bullernivå för dom som bor längst med vägen. Bränsleförbrukningen för dig går ner, du sparar pengar. Avgaserna blir lägre vilket minskar gifterna i luften. Du kanske tänker att det kommer ta längre tid för dig att komma fram nu när hastigheten har sänkts med 10 km/h? Det är marginellt skulle jag vilja påstå. Det skiljer kanske en minut, så det går ihop sig ändå. 

Farthinder är byggda i samband med övergångsställen vid busshållplatserna, vilket ökar din uppmärksamhet. Tunnelseendet försvinner.  

Som ni ser så finns det stora fördelar med att vägarna byggs om. 

Förr så var det tvåfilig väg genom Örebro, med 50km/h som standard. Det fungerade då, på den tiden. Varför fungerar det inte nu? 

Vi är fler människor nu. Vi blir fler i en rasande fart. Antalet bilar blir fler. Det innebär i sin tur att fler risker tas. Fler farliga omkörningar på fel ställen som har lett till olyckor av oskyddade trafikanter. 

Så Vadå? Är det vårt fel att staden byggs om? 

Ja, krasst sett så är det faktiskt så. När olyckor sker så utreder man den korsningen, vägen, parkeringen eller vad det nu gäller. Man vill inte att det ska ske igen så man letar efter förebyggande åtgärder. I detta fall så blev det BRT. Där löstes många bekymmer på en gång. 

BRT kommer öka trafiksäkerheten i Örebro. 

Den lägre hastigheten leder till att du hinner upptäcka skolbarnen som kommer springande över vägen som har bråttom till skolan. 

Att eleverna ska “begripa bättre” är helt orealistiskt att tänka.

Konsekvenstänket utvecklas först vid 23-års ålder. Dessutom har inte eleverna fått utbildning i trafik. Men det har du. 

Du är alltid ansvarig för vad som sker i trafiken när du kör bil och du är inblandad. 

Författare

Emelie Lagerström

Redo att gå en utbildning?